KAWAN2 FOLLOWERS ALAM SIBER...terima kasih kerana sudi bersama saya..

Friday, 18 May 2012

Kuih Pak Tongko @ Chakoi buat semalam tuk makan ptg...sedap & lembut...nak buat pun senang...pejam mata dah jadi...!!! he..he..he...Gemok gemok pulak kejadian nya. Tapi bersyarat tau..ni pun base on R & D semalam.  Mula2 masa pelan2 lepas kuih dlm minyak yg api sederhana pelan tu....ingat..kena curah minyak atas kuih tu..baru dia kembang cntik...kalau x..kuih tu kurus mchm kita lepas dlm minyak awal2 td...

Kuih ni kt dgn Masjid Batu, Permatang Pauh ada jual....laku giler...seronok tgk org buat jualan tu. Tak menang tangan...Jom sapa2 yg rajin ptg ni...buat & rasa hasil tangan sendiri...


 PakTongko @ Cakoi........


CAKOI @ PAKTONGKO

400g tepung gandum
1 cawan air
1 sdb marjerin d cairkan
1 sdt garam
3 sdm gula
2 sdt yis kering
1/2 sdt baking soda
1 sdm susu pekat manis
1 bj kuning telo

cara2nya
- campurkan kesemua bhn kecuali tepung d dalam mangkuk.gaul sebati.
- masukkan tepung sedikit demi sedikit utuk menjadi doh yg lembut dan tidak melekat d tangan.rehatkan selama 1/2 jam dan tutup dgn plastik.
- canai doh memanjang lebih kurang 1/2 cm tebal dan 10cm lebar membentuk 4 segi.
- potong doh lebih kurang 2cm.cantumkan 2 potongan bersama.
- goreng dgn api sederhana sehingga kakuning-kuningan.



 Gandingan Chakoi dgn kuah kacang...


Ha..ha... tgk Chakoi kena bedah siasat....dia merongga d dlm.......wah best giler kalu makan panas2..


Kuah kacang kak bagi pekat sikit...baru best!!!! kuah nnti melekat kat Chakoi....baru mantap...

4 comments:

  1. Mana recpnya, xdak pon?

    ReplyDelete
  2. aih...td rasa dh upload....mana hilang nya...???? ok..ok..akak taruh skrng...soly..soly..

    ReplyDelete
  3. SALAM..KAK..PAKAI DOUBLE ACTION TAK LEH KER? LAGI KEMBANG KAN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam Niena,

      Insyaallah..boleh Niena..lagi cepat bertindak...tq singgah

      Delete

Related Posts with Thumbnails